2013. november 4., hétfő

Cyberbully előadás a suliban és egy ezzel kapcsolatos jó hír Magyarországon

Két hete lehet már, hogy említettem: megyek az iskolába "cyberbully előadásra". Ígértem, hogy majd írok, arról, mit hallottam. Az előadás meg volt... és bevallom én egy kicsit csalódott voltam utána, mert nem egészen erre számítottam. Az előadás címe - amivel csak ott találkoztam - ez volt: "Think Before You Click!" vagyis "Gondolkozz mielőtt klikkelsz!" és ahogy a cím is utal rá, az előadás témája nem annyira a meghirdetett "cyberbully" volt, sokkal inkább az internet biztonság, vagy internet safety, ahogy nálunk is sokszor hívják már. Belátom, van némi összefüggés a cyber zaklatás elkerülése és a biztonságos internet használat között. Ez kétségtelen. Én azonban egy "színtiszta", cyberbully-ról szóló előadásra vágytam és erre készültem. Szerettem volna ilyenekről hallani, mint például: mi a jelenség oka, mitől van ilyen sok eset mostanában? Milyen megoldások vannak a szülők számára, hogy gyerekeiket felkészítsék erre, illetve  hogyan lehet megelőzni ezt a problémát, ha egyáltalán...  Vagy: Hogyan kell kezelni a helyzetet szülőként, ha gyermekünk mégis bajba kerül? Vannak-e törekvések arra, hogy a másik oldalt - a zaklatásban résztvevő gyermeke(ke)t és szüleiket  - felelősségre vonják? Ha igen, akkor milyen módon? stb. Szóval, ilyenekről szerettem volna hallani. Nos, a téma nem egészen ez volt és az előadás módja sem olyan volt, amihez európaiként hozzászoktam... Sokkal inkább hasonlított egy show műsorhoz, az előadó (aki egy meghívott-, fizetett előadó volt) egybe kötötte az internet safety tájékoztatást egy kártyatrükköket felvonultató műsorral, amiben ráadásul nem is csak ő szerepelt, hanem igyekezett bevonni minél több - eredetileg csak a cyberbully téma iránt érdeklődő - szülőt is. Korábban már említett német barátnőmmel (aki csatlakozott hozzám) időnként szem meregetve néztünk össze, hogy most mi is van tulajdonképpen... Hiába, itt minden más! Az ember - még néhány év után is - rendszeresen megtapasztalja ezt! De persze attól, hogy más, nem feltétlenül rossz és az előadás kb. 1.5 órája, ilyen módon szinte elrepült. Végülis lehetett volna valami száraz-, unalmas szövegelés az internet biztonságot "tudományosan" bemutatva.
Na, de hogy valami hasznavehetőt is mondjak a hallottakról, igyekszem alább összefoglalni a lényeget:
- Nagyon fontos a személyes adataink védelme. Ha lehet ne adjuk meg a teljes nevünket pl. a közösségi oldalakon, a címünkről, telefonszámunkról, születési adatainkról, anyánk nevéről, stb. már nem is beszélve. Az interneten folyamatosan jelen vannak az adathalászok, akik ellopva a személyes adatokat visszaélnek velük és például hatalmas számlát gyárthatnak nekünk a "credit kártyánkra", amit akár hónapokig észre sem veszünk. Ezért ajánlotta például, hogy mindenki rendszeresen - legalább havonta - ellenőrizze a hitel kártyájához tartozó számláját. 
- Elmondta azt is, hogy az "Identity Thief"-ek (adat tolvajok) nagyon sokszor eladósodott családtagok közül kerülnek ki... :-S  Ez meglepő hír volt.
- Ha egy képet posztolunk onnantól kezdve az már külön életet él és soha nem tűnik el az internetről! Még akkor sem, ha pl. Snapchat-et használunk, amiről könnyen azt gondolhatnánk, hogy a képek a max. 10 másodperc után törlődnek. Ez sajnos nem így van. Ami kikerült a világhálóra, az ott is marad... és a gond mindenképpen az vele, hogy nem tudjuk kontrollálni mi lesz a sorsa, ki és mire használja majd fel. És ugye - mondta nekünk szülőknek - senki nem szeretné, ha például a gyerekei képei egy ismeretlen oldalán jelennének meg? (hát tényleg nem...)
- No Privacy on The Internet - az interneten nincs magánszféra! Még megfelelő beállítások megtétele esetén se gondoljuk, hogy ez létezik. (Ez minden bizonnyal így van. Személyes tapasztalatom a legnagyobb közösségi oldallal is, hogy akármikor gondolnak egyet és megváltoztatják a beállításokat...)
- A biztonságos JELSZÓ választás nagyon fontos. Ráadásul a jelszó legyen TITOK! Ne mondja el a gyerek, se a legjobbnak (vélt) barátjának, se a legnagyobbnak (vélt) szerelmének... Soha nem lehet tudni! Jó jelszóhoz példaként mondta, hogy válasszunk például egy verset, vagy egy kedvenc dalunk szövegét-, használjuk annak első betűit, és lehetőleg tegyünk bele nagy betűt is.
- Ami a legfontosabb azonban, hogy BESZÉLGESSÜNK-BESZÉLGESSÜNK-BESZÉLGESSÜNK a gyerekeinkkel, minél többet! Így tudhatjuk mi történik velük... Azt, hogy a neten nyomon kövessük mit csinálnak, nem nagyon ajánlja, ez szinte lehetetlen, főleg, ha már okostelefonja van a gyermeknek. A legjobb, ha sokat beszélgetünk és olyan a kapcsolatunk vele, hogy elmeséli mi történik körülötte a való életben és a cybertérben.

Nagyjából ezek a témák hangzottak el, vagyis cyberbully témakörben tényleg nem sok... Mindenesetre remélem hamarosan lesz lehetőségem az online zaklatásról is meghallgatni valamilyen tájékoztatót.

Viszont ami nagyon jó hír, hogy otthon is komoly előrelépés körvonalazódik az "internetes zaklatás megelőzése és kezelése" témában! Nagyon örültem, amikor hallottam a rádióban, hogy létrejött egy közhasznú szervezet és épül egy program, amivel elsősorban az iskolákban szeretnének a cyberbully témával foglalkozni. A rádióműsort meg lehet hallgatni itt: mr1_Kossuth rádió, Közelről című műsor, kb. 16.11-kor kezdődik. Érdemes!
Ezen a honlapon: www.megfelemlites.hu  pedig a részletekről lehet tájékozódni. Biztos vagyok benne - az ismerőseimmel folytatott beszélgetések alapján - hogy rajtam kívül, sokan örülnek még ennek a fejleménynek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése