2014. február 10., hétfő

"Barátkozzunk-e" online...

a gyerekeinkkel? Ami azt illeti, a kérdés maga is meglehetősen furcsán hangzik… a téma pedig nem különben az - legalábbis szerintem - és ami azt illeti, elég sok fejtörést is okoz nekem mostanában - készülve arra az időszakra - amikor majd a gyerekeim fent lesznek a közösségi oldalakon. A nagyobbik fiam már tavaly betöltötte a 13. évét és a szülinapján közölte velem: "Anya, már 13 vagyok. Felmehetnék a Facebook-ra… de még nem akarok." Bevallom nem voltam letörve ettől a bejelentéstől, de nem lepődnék meg - ha nem is olyan sokára - megváltoztatná a véleményét. Szóval, készülök-, gondolkodom, hogy milyen "stratégiát" :-) válasszak… ezért tettem fel a kérdést a minap, cybermami facebook oldalán. A véleményeknek pedig nagyon örültem, amiket ezúton is köszönök!
Hogy rövidre fogjam a dolgot. A dilemmámat az okozza, hogy az elmúlt hónapokban azt vettem észre: a témában megnyilatkozó szakemberek véleménye változik. Korábban mindenhol azt olvastam, legyünk ismerősei gyermekünknek a közösségi oldalakon, így lesz némi rálátásunk mi történik vele ezeken a fórumokon, illetve ez jelenthet valamiféle kontrollt gyermekünk számára. Aztán az utóbbi időben olvastam olyan véleményeket is, amiben inkább lebeszélik a szülőket erről. Egyrészt, mert úgyis lehetetlen ellenőrizni ilyen módon, hogy csemeténk mit csinál, másrészt mert ez a fajta "ellenőrzés" sok esetben nincs jó hatással a szülő-kamasz viszonyra… 

De akkor meg mi legyen, ha majd "eljön az idő"? 


Végülis, a Face-n felvetett kérdésemre, a válaszolók mindegyike azt mondta, ő "ismerőse lenne a gyerekének"… Ez is egy fontos szempont nekem. Plusz, ehhez jött még egy újabb információ, amit teljesen véletlenül - és ezt valószínűleg senki nem fogja elhinni nekem - pont aznap délután találtam, amikor feltettem "a kérdést". Ez a hír szintén azt erősíti, hogy érdemes a közösségi oldalakon is jó kapcsolatban lenni a gyerekeinkkel,  de teljesen új szempontok miatt!  A hír, január 17-én jelent meg a Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking journal-ban. Egy felmérésben csaknem 500 tinédzsert és szülőt kérdeztek meg a közösségi oldalakon kifejtett aktivitásukról, illetve kapcsolatukról. Ebből az derült ki, hogy a megkérdezett kamaszoknak, csak kb. a fele van kapcsolatban a szüleivel valamelyik közösségi oldalon, 19% nyilatkozott úgy, hogy havonta többször vannak egymással kapcsolatban-, és csak 16% nyilatkozott úgy, hogy naponta vannak kapcsolatban a szülőkkel valamelyik közösségi fórumon. Hogy ennek miért van jelenősége? A vizsgálat azt mutatja, hogy azok a kamaszok, akik folyamatos kapcsolatban vannak a szüleikkel a közösségi oldalakon: jobb/szorosabb kapcsolatban vannak a szüleikkel, kevesebb probléma van a viselkedésükkel és kevésbé agresszívek! A kutatók szerint, a közösségi oldalakon fenntartott szorosabb kapcsolat-, a közös videójátékozás-, a pozitív kommentek az oldalon megjelenő fényképekre-, vagy bejegyzésekre, fokozza az összatartozás érzését a szülő- és gyermeke között. Figyelmeztetnek azonban mielőtt - rögtön - elküldenénk gyerekünknek a "friend request"-et, hogy érdemes figyelembe vennünk néhány dolgot: a közösségi média nem az egyetlen lehetőség és nem is a legfontosabb módja a kapcsolattartásnak. Mi több, érdemes arra is gondolni, hogy azok a kamaszok, akik  szüleik "barátai" a közösségi oldalakon - valószínűleg - már azt megelőzően is jó kapcsolatban voltak egymással.

A dolgok mai állása szerint tehát azt mondom, igyekszem majd a gyerekeim "barátja" lenni a közösségi oldalakon. Már csak az a nagy kérdés, vajon elfogadják-e majd a "friend request-et"?! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése