2013. szeptember 19., csütörtök

iPad került az osztályba

Ezen a téren teljesen tájékozatlan vagyok az otthoni helyzetet illetően. Ami engem illet - az én fejemben - még a nyelvi laborokhoz hasonló látványt nyújtó, informatika termek élnek élénken. Úgy tűnik azonban meg kell szokjam a gondolatot, hogy ez lassan már "történelem". 
Mint egy korábbi bejegyzésemben írtam, nagyobbik fiamnál kitört az okostelefon-láz, miután ősszel átlépte az iskola kapuját. Ez - sajnos - nem sokat javult ezidáig, a smart phone "review"-k napi böngészése máig tart és persze továbbra is mindennapos beszédtéma, hogy kell-e ilyesmi egy 13 éves gyereknek. Közben azonban bejöttek a képbe a "kicsik" is... miután kiderült hogy az idei tanévre az iskola minden osztály (kb. 20 fő) számára 3-3 db iPad-t tud biztosítani a tanuláshoz. A Smart Board (otthon, azt hiszem digitális tábla a neve) mellett tehát, megjelent a tablet is az osztályban. Az első gondolatom persze az volt, mekkora ötlet az Apple-től! 8-10 éves kortól erre szocializálni a gyerekeket... :-(  Persze nem ért meglepetésként ezután, hogy mára megjelent az igény a kisebbeknél is, egy ilyen "almácskás" táblagépre. Ez tegnapra odáig fejlődött, hogy a 10 éves gyerekem sírva fakadt, mivel - kiderült, hogy mindennap használják az iPad-ket és a gyerekek bevihetik a suliba a tanuláshoz a saját-, otthoni gépeiket is - akinek nem volt eddig, most azoknak is vettek a szüleik iPhone-t, vagy iPad-t, vagy valamilyen androidos gépet. Így már MINDENKINEK VAN az osztályban, csak neki nincs!  :-(    
Nos, két dolgot mindenképpen megállapíthatok magamra nézve: 
1.) szuper lassú a reakció időm, mert még mindig nem vágtattam el a gyerekeimmel a BestBuy-ba ezekért a kütyükért, 
2.) lassan jó eséllyel pályázhatok a "leggonoszabb és zsugoribb anya" címre. 
Lássuk be, nem kis teljesítmény néhány hét alatt! :-(
Ehhez jött még a múlt héten egy szülői értekezlet mindkét kisebbik gyereknél és egy "app" lista amiben megadták, hogy melyek lesznek azok, amiket a tanév során használni fognak az osztályban a gyerekek. A szülőin, a negyedikes osztályban elmondták, hogy valóban naponta használják az iPad-ket és ha a gyereknek van otthon - ha lehet vigye magával - és a szülőket pedig kérik, hogy töltsék le a megadott App-ket, hogy tudjanak vele dolgozni az órán. Igazából nem tudtam sírjak, vagy nevessek. Most mi van?! Ami pedig még jobban meglepett, hogy néhány szülőnek mindössze annyi kérdése volt, hogy "nem lehetne-e hogy a gyerek a suliban töltse le ezeket az App-ket, hiszen tudja a jelszót"?  :-( Az estét pedig megkoronázta, hogy a teremből kifelé menet, az iskola folyosóján kb. 5-6, 6 és 10 év közötti gyerek üldögélt a falnak támaszkodva, mindegyik kezében egy okostelefon, vagy tablet, egyesek fején fejhallgató és játszottak, filmet néztek, vagy zenét hallgattak. DE! Egymásra sem néztek, egymással egyetlen szót nem váltottak, meg se moccantak, csak nagy csöndben elmerültek a virtuális világban. Szerintem ez ijesztő! Persze nagyon "praktikus" nekünk felnőtteknek, mert csöndben voltak és nem zavartak senkit.  Hah!  :-(
Akárhogyis, egyre tisztábban látszik, hogy nem lehet megúszni ezt a dolgot és csupán beszélgetésekkel megoldani. Valamilyen kompromisszumos megoldást kell találnunk, különben az egész tanév ilyen frusztráltan telik. Kinek ezért, kinek azért. És ez persze szintén nem jó. De ki kell mondjam: utálom, hogy nem én dönthetek, hogy mikor és hogyan szabadítom rá ezt a gyerekeimre! Utálom, hogy nem az én kezemben van az irányítás! Biztos vagyok benne, hogy az égvilágon semmiről nem maradnának le, ha csak néhány év múlva kerülnének ezeknek az eszközöknek a "közelébe". 
Photo: Cell and cell structure App.
Mindenesetre, hogy "szembe nézzek a farkassal" - ahogy a rádióban az a pszichológusnő fogalmazott - elkezdtem böngészni, milyen oktató App-k léteznek. Azt kell mondjam, meglepődtem! Hihetetlen milyen sok van és némelyik valami elképesztően klassz! Ha például én a sejttant ilyen app-pel tanulhattam volna! Gyönyörű képek, videók, magyarázat szóban és írásban... Alig bírtam letenni! És mindenféle klassz dolog földrajz és történelem, fizika és matek... minden évfolyamra és minden tantárgyra! Bevallom ezeket nem láttam korábban, de fura módon azon a listán sincs egyik sem amit az iskolából kaptunk, igaz, nagy része nem ingyenes. Az iskola pedig csupa adott meg számunkra.  Apple oktatással kapcsolatos információit, ide kattintva a nyitó oldalt meg lehet nézni, ha valaki szintén nem ismerné. (Hozzáteszem, nem reklámozni szeretném!!! Mivel azonban a gyerekek ezt használják a suliban, ezt néztem meg alaposabban.) Kétségtelen, hogy hihetetlen érdekes lehet felkészült tanári segítséggel ilyeneken tanulni (azért nem egyszerű kiválasztani a több ezer alkalmazás közül, hogy melyiket érdemes megvenni/letölteni)!
Tettem egyébként egy próbát. Letöltöttem az említett gyönyörű sejttan App-et és kíváncsian várom, hogy a 13 éves gyerekem, hogyan "szívja magába" a tananyagot! Beszámolok majd róla!
Bizonyára az androidos eszközökre is meg vannak ezek a lehetőségek. Bevallom azt most nem néztem meg... ha esetleg valakinek van erről tapasztalata, nagyon örülnék, ha megírná!
Szóval van ebben rengeteg jó és hasznos! Tudom. Nem is ezzel van a baj! A kérdés csak az, hogy hogyan lehet azt megoldani, hogy elkerüljük azt ami nem kellene, esetleg ártalmas a gyereknek és kihasználjuk az előnyöket, a lehetőségeket? Hogyan lehet azt megoldani, hogy mi szülők okosan döntsünk és mi tarthassuk kézben az irányítást? Mert közben Steiner-Adair könyvében csupa ijesztő és fontos dolgot olvasok, amiről azt gondolom sem mi szülők, sem a tanárok nem tudnak. 
És még egy dolog felmerült azért bennem: vajon ez az egész hogyan hat majd az oktatásra? Hogyan hat majd az, hogy az amerikai gyerekeknek ilyen lehetőségeik vannak a tanulásra (mert hogy ezek az amerikai tananyagra épülnek és angolul vannak), más országokban pedig inkább csak a játékok hozzáférhetők :-S, és hogyan hat az a tanulásban, hogy ezek az eszközök - akárhogyis - de nagyon drágák. Milyen különbségeket fog ez okozni, ott ahol állandóan az egyenlő esélyekről beszél mindenki?


ui. arra gondoltam ideteszem időnként az e-mail címet is, azok kedvéért akik kommentelni nem szeretnének, vagy csak egyszerűbbnek találják, ha e-mail-t küldenek. Mindenesetre nagyon várom a véleményeket, ötleteket és tapasztalatokat!

E-mail:  1cybermami@gmail.com


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése